Daily Times Nigeria * Vanguard Newspaper ~ Naija Top Newspaper Stories
Share Button

The Dailytimes Nigeria is a newspaper with headquarters in Lagos. At its peak, in the 1970s, it was a person of the most effective domestically owned enterprises in Africa. The paper went into decrease soon after it was purchased by the government in 1975. What was left, was marketed to a non-public investor in 2004. Folio Communications Constrained officially assumed the ownership of the Everyday Moments of Nigeria Plc on September 3, 2004 after a colorful handover ceremony that was televised. The organization was not and even now not a consortium. It is a Private Constrained-Liability Company.

The printing of the flagship title “The Daily Times” resumed soon after the assumption of ownership in earnest from 2006 till the yr 2009 partially to satisfy the embedded demands contingent upon the Enterprise Sale Deed even though company turnaround and restructuring continued.

Though the flagship “Daily Times” has returned to the streets due to the fact December 2014, further more endeavours have been injected in the direction of the return of the relaxation viable titles, specifically the Sunday Situations, the Weekend Situations and the Lagos Weekend to the streets.

The Dailytimes Nigeria was integrated on 6 June 1925 by Richard Barrow, Adeyemo Alakija and some others. They printed the initially copy as The Nigerian Dailytimes on one June 1926. Adeyemo Alakija was an African barrister while the other founders represented European desire teams in the Lagos chamber of commerce. Ernest Ikoli was the first editor and Adeyemo Alakija was Chairman of the Board. Both equally men became included with the nationalist Nigerian Youth Motion. Later, Ikoli turned a member of the Legislative Council in 1941, though Alakija was appointed to the governor’s Executive Council in 1943.

In the early thirties the pan-Africanist Dusé Mohamed Ali joined the paper as a journalist at the age of 65. He afterwards moved on to observed the influential journal The Comet.The Dailytimes turned a well-liked voice of the nationalist motion. Schooling was one particular of the very first challenges. In a 1934 editorial the paper opposed Indigenous Authority educational facilities, which they observed as controlled by stooges of the colonial administration, and advocated independent mission universities. The 1st tertiary institute in the colony, Yaba Faculty, opened in January 1934. The Nigerian Dailytimes explained it as “a grand idea, and imposing structure, resting on rather weak foundations … we would like to declare emphatically that this nation will not be contented with an inferior brand [of education] these types of as the current plan seems to threaten”.

R. B. Paul, a Liverpool businessman, acquired the paper in 1935. When Nnamdi Azikiwe (“Zik”) released his West African Pilot in 1937, devoted to battling for independence from British colonial rule, proven papers this sort of as the Nigerian Dailytimes shed a significant aspect of their audience. The Dailytimes responded by increasing overseas money and injecting fresh new blood into the editorial crew. By the stop of Planet War II in 1945, the Dailytimes was outspokenly hostile in direction of colonial rule.

In 1947 the London-primarily based Day by day Mirror Group, headed by Cecil King, acquired the Dailytimes, the Gold Coastline Daily Graphic, the Accra Sunday Mirror and the Sierra Leone Daily Mail. King introduced the very first privately owned rotary printing press in Nigeria, in addition photo-engraving, typesetting and typecasting crops. He imported skilled journalists but followed a deliberate Africanization policy. The Mirror Team introduced common improvements these as quick paragraphs and sentences, several illustrations and photographs, and human fascination tales. The paper’s circulation rose from twenty five,000 everyday in 1950 to ninety five,000 in 1959. For the duration of the nineteen fifties the Nigerian Dailytimes performed an significant role in the approach that led to independence in 1960.

Ismail Babatunde Jose experienced joined the paper in 1941 as a specialized trainee. He was quickly promoted to reporter, then regional correspondent and at some point assistant editor. Cecil King appointed him editor in 1957. Jose grew to become handling director in 1962 and chairman in 1968. He altered the identify of the flagship newspaper to its present Dailytimes Nigeria on 30 Might 1963. Jose was in cost at a time when the oil growth was starting up in Nigeria and advertising and marketing revenue was plentiful. Jose hired youthful graduates and educated them to turn into self-assured, unbiased reporters and columnists. In 1965 he established the Periods Journalism Institute, which was however education journalists forty a long time later.

In 1957 the newspaper sponsored the initial magnificence pageant in Nigeria, Miss out on Nigeria, and ran the pageant without having competition for several several years. Rosemary Anieze, Miss Nigeria of 1960, was named Pass up Independence. She was just one of the most publicized beauty queens in the background of Nigeria. In 1963 the Dailytimes launched the publications Modern-day Lady and the Flamingo. Commencing in 1963, ownership of the paper was slowly transferred to Nigerians, a system that was done by 31 March 1974. By the 1970s the paper dominated the Nigerian publishing industry with a string of associated papers and journals. By 1975 the Dailytimes had developed to a circulation of 275,000 copies while the Sunday Times achieved 400,000. No other Nigerian newspaper has reached this sort of concentrations aside from MKO Abiola’s Everyday Concord in the early nineties.

The Federal Govt of Nigeria obtained sixty% of the Dailytimes and its main rival, the New Nigerian Newspaper, on 1 September 1975. A federal government statement examine: “The Federal Military Authorities wishes to condition that its acquisition of the overall ownership of New Nigeria and fairness (sixty%) of DTN [Dailytimes Nigeria] will in no manner contrail the independence of the newspapers posted by the 2 institutions. Federal government needs to underline its coverage of entire assist of push flexibility at all situations”. This statement was questionable, considering the fact that the takeover was plainly developed to lessen criticism of the military services government. In March 1976, Jose was compelled out of his placement. In 1977 the govt assumed full ownership and manage.

At to start with the paper did keep a degree of editorial independence. In 1979 the Evening Information, owned by the Dailytimes, posted an report expressing that Chief Rotimi Williams was getting sued by the youngsters of a deceased consumer. Rotimi effectively sued the federal government-owned newspaper for libel. In the 1980s and into the nineteen nineties the paper ran repeated editorials denouncing corruption and deploring the decline in morals. In 1981 the editor, Tony Momoh, was summoned to look bofore the Senate led by its President, Joseph Wayas, on prices of contempt. In what grew to become a bring about célèbre, Momoh founded the ideal for his paper to defend its resources. In a 1983 editorial the Nigerian Dailytimes stated “..the rate of corruption, bribery, indiscipline, immorality, cheating, idleness, drug addiction, armed robbery, smuggling and other vices has at present assumed an alarming proportion in this country”.

Onyema Ugochukwu experienced risen by the ranks, turning out to be the 1st editor of the Organization Times right before going to London in 1983 for a four-12 months stint as Editor of West Africa magazine. When he returned in 1987 he was appointed editor-in-chief of the Dailytimes. In April 1990, the editor of The Punch was arrested for publishing a cartoon that implied Nigerians ended up unhappy that a recent tried coup by Gideon Orkar had failed. As president of the Nigerian Guild of Editors, Ugochukwu coordinated a marketing campaign to persuade the government to launch The Punch’s editor. Ugochukwu performed a conciliatory function in between the push and the army govt until eventually he resigned from the paper as Govt Director of Publications in 1994.

Circulation steadily declined as the administrations of Generals Ibrahim Babangida and Sani Abacha tightened regulate above the newspaper in the 1990s, and the public turned to livelier independent publications. The newspaper was mismanaged. On sixteen December 1998, shortly in advance of the return to civilian rule, hundreds of workers of the Dailytimes commenced an indefinite strike because their salaries have been 5 months in arrears. Below the civilian administration of President Olusegun Obasanjo, the Bureau of Public Enterprises begun the procedure of returning the Dailytimes to private possession. Right after a failed attempt at a community offer (IPO), the Dailytimes Nigeria Plc was advertised for sale in 2003. In 2004 Folio Communications was permitted as the most well-liked bidder, gaining command with 96.5% of shares.

The sale course of action was baffled, ensuing in several lawsuits. Former staff members did not obtain their termination benefits Later on, Folio did fork out some of the workforce who experienced been laid off when the newspaper was shut in 2007, but many experienced not been paid by 2010 inspite of endeavours by their union to obtain the revenue owed them. Folio Communications, who formally took over the media big on fourteen March 2007, was accused of asset stripping. In accordance to the principal proprietor, Fidelis Anosike, the Dailytimes experienced huge actual estate holdings but the equipment and properties were obsolete. Anosike reported he appointed Ben Okoye to cope with disposal of some assets to fund modernization. When Okoye and his mate, Senator Ikechukwu Obiorah, understood the extent of the real estate belongings they started off organizing a hostile takeover and initiated court proceedings to avert the firm remaining turned around just before then.

In April 2010 the Lawyer-Common of the Federation filed a 21-count cost of conspiracy and thieving of around N3 billion truly worth of property belonging to Dailytimes Nigeria in opposition to the brothers Fidelis and Noel Anosike, homeowners of Folio Communications. In March 2011, a Federal Significant Court docket sitting down in Lagos quashed the fees towards the Anosikes. A Lagos Superior Courtroom also cleared Senator Ikechukwu Obiora from staying investigated by the law enforcement above an alleged issuance of dud cheques to Folio Communications. Later that month a further judge unsuccessful to uphold the annulment of the fees versus the house owners. As of April 2011, the print newspaper had nevertheless not restarted generation.

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.

Follow us for daily Vegan news!

New Book by Nathalie Brisebois!